Direktlänk till inlägg 6 januari 2009

VAMPYRER, RÄKMACKA & LOPPISGLÄDJE!

Av Synöve alias Syltan - 6 januari 2009 20:56


En annan har ju varit på bio idag!

En film om vampyrer i Blackeberg. "Låt den rätte komma in".

Läs boken istället  -  först. Sedan kan man se den på bio.

Som amatör-rescensent råder jag er detta.

Annars kanske filmen känns väldigt konstig och knäpp.

När man läser boken däremot, då känns det helt naturligt att det finns vampyrer i Blackeberg. En självklarhet. (Även om jag personligen inte har träffat någon, trots att jag bodde runt hörnet i Grimsta och Vällingby, som barn. Då var jag mer rädd för skogen nära stallet, där kunde det finnas spök-hästar. Och under betongsarkofagen på vår gård, där bodde det döingar.)

Som vanligt fick de inte med alla scener i filmen, som finns i boken.

Om man är på ledsamt humör, ska man absolut inte se filmen!

Det var ju inte med glädjeskutt man gick därifrån...

Om man har blodfobi, ska man nog oxå avstå...

Men jag tycker om filmen ändå. Fast läs boken, även om ni inte tänker se filmen! Lova det!

Före filmen skulle vi gå på Vete-katten. Ni vet, bästa fiket i staden Stockholm! Men fy f-n, vilken kö det var! Vi hade säkert fått köa 30-40 min fram till kassan. Jag som skulle äta en räksmörgås och en kardemumma-vaniljbulle... Vi var ju lite hungriga, så vi var tvungna att lite snabbt hitta ett substitut. Och det blev ett av det sämre slaget. Jag vill inte nämna namnet på stället (Hua, då blir jag kanske stämd eller nåt!) men den ligger på samma gata som fiket ovan. Och de skulle säkert inte ha några kunder, om det inte var så att kön till Vete-katten ofta, ofta är lååång!

Visst, Vete-katten har ju ett eget bageri att ösa godsaker ifrån.

Men den räkmackan substitut-stället hade att erbjuda mig (och som jag alltså köpte, eftersom jag var så himla sugen på en sådan) var inte av det vackrare slaget... När jag tog bort plasten ( den kanske skulle ha gjort mig misstänksam redan från början, jag vet) från mackan, så kan jag svära på att den lilla flugan som helt plötsligt dök upp, hade huserat under plast-täcket.

Visst, det var ingen dyngfluga, men ändock en liten bananfluga.

Majonnäsen var ganska vattnig. Salladsbladen var det vatten på. Räkorna var visserligen hand-pillade, men lite slarvigt så där. Brödet var torrt.

Alla ägg låg i en och samma hög. Den kom glidandes nedströms på den vattniga majonnäsen... Suck!  Nej, jag gick inte tillbaka och klagade...

Jag var liksom lite nöjd ändå. För jag hade fått gå på Loppis!

Hötorget har loppis på söndagar. Då har de inga blommor och grönsaker som på vardagarna. Mina föräldrar springer där nästan varje söndag och fyndar.

Själv har jag inte varit där på flera år, känns det som.

Idag var det inte alls många bord, men jag lyckades hitta några små fina saker.

Det brukar vara en arg gubbe som har ett bord där med allsköns ting.

Han är inte riktigt klok!

Man får inte fråga vad en sak kostar knappt.

Om man på något sätt tvekar, eller ifrågasätter det höga priset eller kollar om den är hel... då skriker han typ "det är faktiskt en Kosta och den skulle kosta tusen spänn mera om den var hel, men du får inte köpa den, stick!"

och så rycker han grejen ur handen på en!

Och så får man inte prata finska, då blir han skitarg!

Vem som helst som går förbi hans bord, är en idiot, enligt honom.

En underbar människa, med andra ord!


Och hur mycket jag än vill sitta här och skriva och skriva och skriva...

så måste jag gå och lägga mig för att sova.

Jag vet, skittrist, nu när jag har fått upp ångan och allt...

Har faktiskt mer saker att skriva om, lite småtråkiga och alldaglia, ja ni vet.

Om hur jag gjorde bort mig i Finland och hur andra ville att jag skulle göra bort mig i Finland.  Bara som exempel.

Well, well...Dröm sött!








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Synöve alias Syltan - 1 mars 2012 14:32

  JAG HAR STARTAT EN NY BLOGG!   GÅ IN PÅ FÖLJANDE LÄNK ISTÄLLET, DET ÄR DET VÄRT - JAG LOVAR!   http://allaroundphotosbydufva.blogg.se     DEN SKA HANDLA MYCKER MER OM MITT FOTOGRAFERANDE OCH VISA NYA BILDER MER KONTINUERLIGT. BLAN...

Av Synöve alias Syltan - 30 november 2011 13:25

  Nä nu måste jag skriva av mig lite!! Varje år har en del av Dalarna en fototävling till Miljöalmanackan som delas ut gratis till alla hushåll i det området. Det är andra året jag skickar in 12 bilder (maxantal) och i år var temat "färgsprakan...

Av Synöve alias Syltan - 2 november 2011 10:52

Den bästa platsen att skryta på - sin egen blogg!   Två av mina bilder (tema höst) har blivit publicerade i Lokaltidningen Mitt i. En bild (tema skyltar) har blivit publicerad i tidningen Transportarbetaren. Två bilder kommer att finnas med i...

Av Synöve alias Syltan - 15 oktober 2011 17:41

Igår kväll vid 18-19 tiden så for jag iväg med bilen ut på landet (spenaten, tjottahejti, far far away, ja ni hajar). Tänkte jag skulle fota både vacker solnedgång och lite fullmåne (måne på dekis, den var full i onsdags). Gick väl ganska bra, fa...

Av Synöve alias Syltan - 13 oktober 2011 09:59

Idag har min röst lagt av, så jag behöver inte svara i telefon på jobbet. Vilket är mitt jobb annars, alltså. Idag får jag besvara mailen istället. Kan inte säga att de strömmar in just nu ... Så tråååkigt då!      Igår tittade vi hela fami...

Presentation


SYLTANS EGEN BLOGG HAR ÅTERUPPSTÅTT!

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards