Direktlänk till inlägg 30 november 2011

BITTERHETEN VISAR SITT FULA FEJS - PÅ MIG SJÄLV ALLTSÅ!

Av Synöve alias Syltan - 30 november 2011 13:25


Nä nu måste jag skriva av mig lite!!

Varje år har en del av Dalarna en fototävling till Miljöalmanackan som delas ut gratis till alla hushåll i det området.

Det är andra året jag skickar in 12 bilder (maxantal) och i år var temat "färgsprakande".

De fick in 1180 bidrag och väljer ut 12 till almanackan och totalt 80 att visa upp på sin hemsida.


se länk: http://www.dalavattenavfall.se/1/avfall/informationsmaterial/miljoalmanackan/bildspel-2012.html  


Se hur färgsprakande bilder de visar upp i ett stort mångfald av olika motiv ... NEJ det gör de inte!!!!

Vilket djävla larv av juryn, sååå himla amatörmässigt utvalt!! (Antingen var delar av juryn djävligt hungrig och fikasugen när bilderna valdes ut, men framför allt - närsynta, då de flesta bilderna är närbilder)


Precis, självklart var några av mina bidrag ett litet snäpp bättre -  typ 100 % bättre!! 

(Shit - vad blygsam jag är .... förlåt för det!)


Eftersom jag på samma gång var understimulerad som putt, så gjorde jag en liten sammanställning på alla fel av bildval som juryn gjort. Hur kan det gå till, kan man undra? Jag har ju inte tillgång till alla 1180 bidrag ...

Nä men jag vet ju hur mina bidragsbilder ser ut, eller hur!!! Det räcker en dag som denna.


Jag börjar med det positiva ( jag är ju inte helt rabiat och bitter och tur är väl det);

Vinterbilderna! 16 st bilder, alla med vinterkänsla. Fina vyer på snölandskap, vackra himlar och vackra träd.

Lite aktivitetsbilder (nåja, 2 st) och den klassiska hästmulen klädd i frost. Däremot kan 5 av dessa bilder vara tagna var som helst i Sverige (eller nåt annat land begåvad med snö). Fåglar, hästar och trädungar finns överallt liksom.


Jul&Nyårsbilderna: 9 st bilder, varav 7 är närbilder på lussekatter, julklappar (2 st), ingridienser till glögg, kanderade äpplen,  julgran ute och vägg med julpynt. Den enda bilden som stack ut lite är på tomten som sitter i en smedja och väntar på julklappslistor från barnen i byn. 


Vårbilderna: 12 bilder varav 2 på landskap (fina) och resten är i kategorin "tagna var som helst". Visst, den ena är en närbild på en person som målar dalahäst men mig veterligen skulle personen kunna sitta i Knäckebröhult!

Det är totalt 4 bilder på blommor ( där 3 av dem ser ut att vara tagna av Lisa 8 år), 1 fika-bricka ( ja men det är ju sååå mysigt att fika ute när äntligen våren är här!), 1 fin fågel (i ett träd nära dig), 1 kvast med påskris i motljus och till slut en färgsprakande (minns temat!) bild från marknaden i Rättvik (ser dock inte så mycket av Rättvik på den bilden, inte ...)


Höstbilderna: 17 bilder, där 10 bilder är bilder på mat/bär/fika!! 3 av bilderna kan man se är från Dalarna (även om flygfotot kan vara svår att gissa om man inte är pilot, men den sticker iallafall ut och är udda, en bedrift i det här sällskapet), 1 vacker kvällsbild på Leksandsbron, 1 på en kille som åker longboard (?) i nerförsbacke med vacker utsikt, 3 bilder med träd och vattendrag med tillbehör som häst/hund/får (kan vara tagna var som helst).


Sommarbilderna: 26 bilder, varav 16 närbilder! Och herregud - spana in vinnarbilden i den kategorin - katastrof!

Alltså bilden som bild är helt ok och jättefint komponerad, schyssta färger osv, men är det riktigt säkert att den är tagen i Dalarna??!! Är detta typiskt för Dala-sommaren - fjärilslarver?? På gröna blad?? Man baxnar! (Jag iallafall!)

Det är 9 bilder på blommor (jamenvafan, är det sommar så är det blommor som gäller, det vet ju även Lisa 8 år som har skickat in ytterligare bidrag på blommor), 6 bilder på djur, 4 på bär, 1 med kläder på tork, 1 som fiskar, 

1 söt husvagn, 1 roddarlag till Rättvik, 1 med jollar på Rättviken, 1 på Vansbrosimningen, 1 på Ankracet i Leksand, 3 vackra landskap ...  och 1 med kanoter. Och katter och fjärilar tycker ju alla om ...


Man vill ju bli inspirerad när man ser vinnarbilder och känna; f-n såna där fina/roliga bilder vill jag också fota!

Även om man kanske inte fotar själv (va, finns det såna människor??) så ska man väl bli glad, road, berörd, nyfiken osv när man ser bilder som har blivit utvald av en jury. För det är väl de bästa bilderna de väljer ut ...

Nä, inte den här gången har de det!!

AV 1180 bilder så var dessa de bästa enligt juryn. Det har jag svårt att tro, helt enkelt!

Bilderna (de flesta) är mainstream, dåligt komponerade och tråååkiga! Och var är Dalarna???


Som sagt, spana in länken ovan, så ser ni att jag har rätt!!

Eller kom gärna med era egna åsikter. Vore kul att höra - är det jag som är snobbig eller är det juryn som har noll koll (nåja) på hur en schysst bild ska se ut ... 

Om jag orkar så ska jag bidra med mina bidrag här på bloggen, men det är lite pyssel ... (ahhh vilka bortförklaringar, fegis ...!!)


Ciao!   












 
 
Ingen bild

Carina

2 december 2011 13:13

Trodde du lagt ned denna. Roligt att läsa av/om dig igen. Må gott. Kramis.

 
Ingen bild

Elvy

1 januari 2012 11:15

Ja, du har rätt. Man har tagit s a s den enkla vägen och valt schablonmässigt och på måfå, det är känslan man får. Bilderna hänger inte ihop med varann utan ger tillsammans ett rörigt intryck. Jag vet inte om någon annan än fotografen beskurit bilderna men den som har gjort det har i alla fall inte bildsinne. Jag som amatör med en 4,2 pixels-kamera har tagit bättre och nej, man får verkligen ingen hint om något specifikt landskap. Bilden på en som målar en dala-häst noterar man inte på det viset eftersom den försvinner i röran.

Synöve alias Syltan

8 januari 2012 18:34

Lite sent svar av mig, men jag är inte här så ofta ... :-) Skönt med lite medhåll, Elvy!!! Ibland undrar man om man är ute och cyklar när man tänker på ett visst sätt, så det är skönt att det finns någon som tycker som jag. Tackar och bockar för att du tog dig tid att kommentera! :-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Synöve alias Syltan - 1 mars 2012 14:32

  JAG HAR STARTAT EN NY BLOGG!   GÅ IN PÅ FÖLJANDE LÄNK ISTÄLLET, DET ÄR DET VÄRT - JAG LOVAR!   http://allaroundphotosbydufva.blogg.se     DEN SKA HANDLA MYCKER MER OM MITT FOTOGRAFERANDE OCH VISA NYA BILDER MER KONTINUERLIGT. BLAN...

Av Synöve alias Syltan - 2 november 2011 10:52

Den bästa platsen att skryta på - sin egen blogg!   Två av mina bilder (tema höst) har blivit publicerade i Lokaltidningen Mitt i. En bild (tema skyltar) har blivit publicerad i tidningen Transportarbetaren. Två bilder kommer att finnas med i...

Av Synöve alias Syltan - 15 oktober 2011 17:41

Igår kväll vid 18-19 tiden så for jag iväg med bilen ut på landet (spenaten, tjottahejti, far far away, ja ni hajar). Tänkte jag skulle fota både vacker solnedgång och lite fullmåne (måne på dekis, den var full i onsdags). Gick väl ganska bra, fa...

Av Synöve alias Syltan - 13 oktober 2011 09:59

Idag har min röst lagt av, så jag behöver inte svara i telefon på jobbet. Vilket är mitt jobb annars, alltså. Idag får jag besvara mailen istället. Kan inte säga att de strömmar in just nu ... Så tråååkigt då!      Igår tittade vi hela fami...

Av Synöve alias Syltan - 12 oktober 2011 14:24

    LÄS - DET ÄR EN ORDER: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/familj/article13769341.ab ...

Presentation


SYLTANS EGEN BLOGG HAR ÅTERUPPSTÅTT!

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards