Direktlänk till inlägg 18 december 2008

HÖJDEN AV I-LANDSPROBLEM...

Av Synöve alias Syltan - 18 december 2008 22:26


Att bli helt slut av att slå in alla julklappar!

Pinsamt!

Min bortförklaring är att jag stod upp ganska länge och min rygg är redan lite överansträngd och bordet var lite, lite för lågt.

Jag börjar ju samla på mig julklappar redan tidigt på året, så det blir som julafton för mig att börja slå in dem, för jag minns ju inte allt jag har köpt.

(också ett i-landsproblem; att inte ens veta vad man köpt...)

Men till mitt försvar, de flesta är köpta på loppisar o.likn ställen.

Jag och min kära sambo är ju galna loppisfreak, så till honom kan man ge järnet med dylika saker. Även till mina föräldrar går det bra och förstås även våra barn. De måste trimmas in i tid. Min äldste son är dock inte speciellt imponerad av "gammalt skit". (Herregud, han är helt fel-navlad!)

Det är nästan så att jag måste säga hur LITE sakerna kostade, när de packas upp! Jag blir ju helt salig när jag lyckas göra extra bra fynd och det vill jag ju gärna förmedla vidare.

Jag har hört talas om att det finns människor som hela tiden måste berätta hur DYR den och den saken var.

"Jo, den här saken, vettu... DEN var inte billig! Ha ha ha! Nä, fy fan, jag fick slanta upp tre lakan. Men nu tyckte kärringen att hon ville ha en likadan, så det är bara att betala. Ha ha ha...Det drabbar ju ingen fattig. " Osv.

Hos oss låter det istället:

"Kolla den här, kolla!  GISSA vad den kostade?" (Totalt utan pokerfejs!)

Och eftersom min sambo VET att allt som jag har betalat mindre än hundra kronor för, äh låt säga femtio kronor, frambringar detta flinande fejs och viftande med ögonfransar ( jag har inte gått kursen i "kontrollera ditt kroppsspråk", vilket jag kanske borde om jag ska kunna ha affärshemligheter.)

Så han säger; "En tia."

Och jag säger; "Äsch, hur kunde du veta det?"


Det är ju så; jag går hellre på loppis och gör av med några hundra spänn,

än att jag går på Ikea och gör av med några hundra spänn.

Om någon skulle ge mig tusen kronor och säga: "Handla upp allt på Ikea!"

(Va, finns det såna personer? Coolt! När kommer han hit??)

och om samma person istället låter mig välja, att för femhundra kronor gå till en loppis istället,  så skulle jag ... jo, precis, gå en kurs i hur man skriver rätt meningsbyggnad! (Otippat, va?!)

(Men ni är smarta, ni förstår!)

Så gör som jag! "Shop til U drop on lopp!"


Och det där med I-landsproblem...

Första gången jag hörde uttrycket var för några år sedan, på TV.

(Kanske var det gänget med Morgan Pålsson...?)

En kille och tjej sitter framför TV:n  och äter chips direkt ur påsen.

Killen säger: " Jag HATAR när det en massa småsmulor i påsen!"

(eller nåt liknande)

Och då kommer skylten upp; "dagens i-landsproblem!"

Helt underbart och helt nytt grepp, för min del!

Det får mig att fortfarande tänka så, ganska ofta, när man säger en massa bortskämda saker av oviktig karaktär. Små härliga banala saker, ni vet.

Amen!


Jamen, jag har glömt att berätta!

Jag har blivit omplacerad! ( På jobbet alltså, inte hemma!)

Vi var tre på min lilla avdelning. Nu är de två och chefen blev även hon degraderad. Jag hamnade (än så länge, allt är inte sagt och klart ännu)

på avdelningen där jag började min bana på företaget...

Ur askan i elden!


Jag ska skicka iväg en ansökan till Swebus efter nyår.

Fast jag fick nästan ångest när jag läste ansökningsblanketten.

F-n, det stod att jag måste ha arbetstillstånd!

Jo, det är sant!

"Du som inte är svensk medborgare måste skicka med arbetstillståndet."

Här har jag arbetat ett helt liv i Sverige UTAN arbetstillstånd!!!

Ingen fara på taket! Jag är ju trots allt bara medborgare i ett annat nordiskt land. Förhoppningsvis har Swebus samma regler som övriga arbetsgivare här i landet och låter mig arbeta utan det där ståndet.

Däremot ska de ha ett utdrag ur "Belastningsregistret".

I ett oöppnat kuvert! Som om man skulle använda tip-ex för att dölja sina eventuella missdåd...

Och så ska de ha referenser från två TIDIGARE arbetsledare!

Verkar ju skitkonstigt, tycker jag!

I mitt fall skulle de alltså prata med min gamla chef från år 2000.

Jag vet ju inte ens om han lever!


Jag har fortsatt drömma väldigt mycket (på nätterna, alltså) att jag kör

buss. (Ni som inte har hängt med här, så ska jag säga att jag körde buss på slutet av 80-talet och en bit in i 90-talet, och även några månader 2001.)

Oftast handlar det om att jag inte hittar på trakten, eller att jag kommer försent till jobbet (en dödssynd, som ni kanske förstår!) eller att jag inte har uniformen på mig, inte har biljettkassan med mig. Ibland ser bussarna väldigt konstiga ut; ratten i mitten på bussen, stol saknas, alla stolar saknas, den svänger inte som jag vill, bromsarna saknas (absolut vanligaste drömmen, hua!)

Är det någon som vill åka med mig!!??


NU är det bedtime!! Hyvää yötä, gott folk! Dröm sött!!

(Hjulen på bussen snurrar runt, runt, runt...)

(Det är en barnvisa, era obildade...)

(Nej, jag har fel... det är en reklam-slinga!)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Synöve alias Syltan - 1 mars 2012 14:32

  JAG HAR STARTAT EN NY BLOGG!   GÅ IN PÅ FÖLJANDE LÄNK ISTÄLLET, DET ÄR DET VÄRT - JAG LOVAR!   http://allaroundphotosbydufva.blogg.se     DEN SKA HANDLA MYCKER MER OM MITT FOTOGRAFERANDE OCH VISA NYA BILDER MER KONTINUERLIGT. BLAN...

Av Synöve alias Syltan - 30 november 2011 13:25

  Nä nu måste jag skriva av mig lite!! Varje år har en del av Dalarna en fototävling till Miljöalmanackan som delas ut gratis till alla hushåll i det området. Det är andra året jag skickar in 12 bilder (maxantal) och i år var temat "färgsprakan...

Av Synöve alias Syltan - 2 november 2011 10:52

Den bästa platsen att skryta på - sin egen blogg!   Två av mina bilder (tema höst) har blivit publicerade i Lokaltidningen Mitt i. En bild (tema skyltar) har blivit publicerad i tidningen Transportarbetaren. Två bilder kommer att finnas med i...

Av Synöve alias Syltan - 15 oktober 2011 17:41

Igår kväll vid 18-19 tiden så for jag iväg med bilen ut på landet (spenaten, tjottahejti, far far away, ja ni hajar). Tänkte jag skulle fota både vacker solnedgång och lite fullmåne (måne på dekis, den var full i onsdags). Gick väl ganska bra, fa...

Av Synöve alias Syltan - 13 oktober 2011 09:59

Idag har min röst lagt av, så jag behöver inte svara i telefon på jobbet. Vilket är mitt jobb annars, alltså. Idag får jag besvara mailen istället. Kan inte säga att de strömmar in just nu ... Så tråååkigt då!      Igår tittade vi hela fami...

Presentation


SYLTANS EGEN BLOGG HAR ÅTERUPPSTÅTT!

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards