Direktlänk till inlägg 7 november 2008

TELEFONER, TRADERA & TANKS

Av Synöve alias Syltan - 7 november 2008 22:59


Här har jag varit helt handikappad i två dygn, helt i onödan!

Min mobiltelefon har inte fungerat som den ska!

Det har inte gått att svara på sms.

"meddelandet inte sänt. prova igen senare."

Och jag provade både senare och ännu senare.

Men icke då!

Och idag märkte jag att,förutom det felet, att det inte gick att ringa!

Där stod jag på Ica och skulle skicka ett sms till min sambo om något helt livsavgörande... Kött eller fisk till middag?!

Jag var nästan beredd att låna någon annans telefon, men där gick gränsen. Jag såg ingen som såg tillräckligt snäll ut. Och "ungdomar" kan man ju aldrig ta kontakt med numera, för de har små, dj-a hörlurar i öronen, så de är ju helt borta i sin egen lilla värld (tralalalaltrallaalaabowow-liksom).

Hur många gånger har jag inte pratat med min 18-åring och det enda man fåt tillbaka är ett nollställt face!  Efter ett tag hajar de till, "plupp" så drar de ut sladden. "Öhhh, ville du nåt?"  

"NEJ, GLÖM DET!  DET ÄR REDAN PASSERAT!!"

(Nej, jag ville inte ha tomater, varför tror du det?)


Nåja, tillbaka till telefondj-n.

"Har du pengar på kortet, då?" frågade sambon.

"Ja, den säger ju till när man har si och så mycket kvar".

Vid 20-tiden ikväll tänkte jag iallafall göra ett sms-test igen, innan jag tänkte kontakta Tele2.

DÅ säger en röst till: "du har noll kronor och fyrtionio öre kvar på kortet."

Tack så dj-a mycket! Var rösten ledig igår, eller?? Finns det bara EN röst anställd på Tele2? Rösten skulle ju ha hört av sig för länge sedan med att räkna ner från åtta spänn eller nåt sånt. Den brukar ju annars alltid höra av sig, just när man har himla bråttom med att ringa någon.

"Du har ....åtta kronor och....  sju öre kvar .....att ringa för... vill du....blalalalblblalblal...." 

Och det enda man tänker är; SLUTA PRATA RÖSTDJ-L, JAG MÅSTE RINGA PELLEPLUTT INNAN HAN MISSAR BUSSEN, INNAN HAN HINNER LÄGGA BREVET PÅ LÅDAN, INNAN MIN MAN KOMMER HEM OCH SER ATT BILEN ÄR PAJAD.... Ja, ni hajar! Ibland är det bråttom helt enkelt.


Idag har jag gjort ytterligare fina fynd på Tradera.

Bl a ett jättepaket med 66 st barnkläder i rätt! storlek. Även om portot är på 250 kr (totalt 375kr) så är det ju jättebilligt. Hoppas, hoppas att det inte är blåbärsfläckar på allihopa... (Det är jättevanligt att det är det. Typ alla våra barnkläder hemma hos oss har blåbärsfläckar...Skitkonstigt!)

Sen blev det en dunjacka storlek 90 för tio kronor!

En kultig barnbok, en Arabia-gräddkanna, en Gustavsbergtallrik (liten) för en (1!) krona, ett grönsvart durkslag för en femma (ja ja, porto tillkommer),

en bilbok till min sambo från 1964.

Känner mig ganska nöjd.

Jag har fått hem de andra sakerna jag bjöd på förra veckan.

Och jag måste säga att de var mycket finare i verkligheten än på bild.

Så jag är så glad för det. Annars känns det trist...


Som sagt; imorgon bär det av till loppis här i byhålan.

Min mamma kommer oxå dit, så det lär bli slagsmål om en del grejor.

Vi kan vara riktigt pinsamma ibland...  Nja, det är förstås mest hon.

Hon kan t.ex stå precis framför ett bord, där de har spridit ut sina saker lite för långt ut framför bordet, så det är svårt att nå det som ligger på bordet.

"Jag förstår inte hur man kan sprida ut sina saker så här. Vill de inte sälja nåt?  Man når ju inte!"       Med HÖG röst!

Eller så kan hon säga:  "Det är alldeles för dyrt! Så mycket kommer de aldrig att få för den där. Vad tror dem?"   

Tyvärr kan jag inte återge själva tonen hon har när detta sägs.

Det är den som är pricken över i... 

Så här osmidig var hon inte för tio år sedan. Jag menar, man kan faktiskt vara lite trevligare mot folk. Det är ju inte så att de har börjat med att vara oförskämda mot henne, direkt.  Så jag blir lite rädd... Ska jag oxå bli så där om ... tjugo år?  Helt skamlöst stå bredvid någon och prata skit!

Det värsta är att farsan är likadan...

Vi två var på Ica i somras. Nybyggd och fin, brett mellan hyllorna. Gott om plats.(Ica alltså! Jag har inte så himla brett mellan hyllorna, haha!)

Han har rullator. Stannar bredvid några (4-5 st) personer som står och pratar.( De hade väl inte setts på länge).

Vad säger han?

"Kan du förstå att man måste ställa sig mitt i vägen och snacka?"

Vänd mot mig, alla kunde se att vi hörde ihop...

Pinsamheten låg i att han enkelt kom förbi dem med sin rullator!

Det fanns inget problem!

Jag kände mig nödd och tvungen att kasta iväg ett leende som sa;

"Gubbf-n är lite senil, inget att bry sig om!"

Efter det så formligen sprängde han sig fram vid mjölkdisken, bröddisken och påläggsdisken. Han hade inte tid och vett att vänta ut någon som stod lite, lite i vägen. Han skulle fram först!  Han såg ut som en  krigsherre i full beredskap. Tur att han bara hade en rullator och inte en tank! (En sån där med larvfötter. Heter det tank eller tanks eller kanske nåt helt annat? Jag har inte gjort lumpen, så vad vet jag. Vi bor ju i ett land där såna inte rullar på gatorna, som tur är!)


Jag skällde på honom när vi kommit hem och satt med en fika.

Han blev - halleluja! - generad!

Lilla pappa...det är inte lätt att bli gammal.

På söndag ska du få en fin bok. Den handlar om 1:a Världskriget.

Fast SÅ gammal är du inte! :-)


Tjingeling!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Synöve alias Syltan - 1 mars 2012 14:32

  JAG HAR STARTAT EN NY BLOGG!   GÅ IN PÅ FÖLJANDE LÄNK ISTÄLLET, DET ÄR DET VÄRT - JAG LOVAR!   http://allaroundphotosbydufva.blogg.se     DEN SKA HANDLA MYCKER MER OM MITT FOTOGRAFERANDE OCH VISA NYA BILDER MER KONTINUERLIGT. BLAN...

Av Synöve alias Syltan - 30 november 2011 13:25

  Nä nu måste jag skriva av mig lite!! Varje år har en del av Dalarna en fototävling till Miljöalmanackan som delas ut gratis till alla hushåll i det området. Det är andra året jag skickar in 12 bilder (maxantal) och i år var temat "färgsprakan...

Av Synöve alias Syltan - 2 november 2011 10:52

Den bästa platsen att skryta på - sin egen blogg!   Två av mina bilder (tema höst) har blivit publicerade i Lokaltidningen Mitt i. En bild (tema skyltar) har blivit publicerad i tidningen Transportarbetaren. Två bilder kommer att finnas med i...

Av Synöve alias Syltan - 15 oktober 2011 17:41

Igår kväll vid 18-19 tiden så for jag iväg med bilen ut på landet (spenaten, tjottahejti, far far away, ja ni hajar). Tänkte jag skulle fota både vacker solnedgång och lite fullmåne (måne på dekis, den var full i onsdags). Gick väl ganska bra, fa...

Av Synöve alias Syltan - 13 oktober 2011 09:59

Idag har min röst lagt av, så jag behöver inte svara i telefon på jobbet. Vilket är mitt jobb annars, alltså. Idag får jag besvara mailen istället. Kan inte säga att de strömmar in just nu ... Så tråååkigt då!      Igår tittade vi hela fami...

Presentation


SYLTANS EGEN BLOGG HAR ÅTERUPPSTÅTT!

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards