Direktlänk till inlägg 5 november 2008

RENA FÖNSTER OCH RENT SAMMET

Av Synöve alias Syltan - 5 november 2008 21:25


Ikväll är det fritt fram för andra fönstertittare att titta in hos oss.

Min kära gamla mamma har varit här och gjort ett dagsverke med våra, halvskitiga i mitt tycke men i hennes tycke vansinnigt skitiga, fönster.

Jag har ju tidigare skrivit att hon tvättar sina egna fönster ca en gång i månaden...(nej, inga småbarn eller husdjur finns där för att skita ner dem onormalt mycket. Ni vet: nej, jag är inte pedant. Som i; nej, jag är inte rasist...)  Men hon blev inte nöjd med sitt jobb, inte. Jag hade nämligen sagt att det är onödigt att tvätta mellan fönstrena. Det blev ju gjort i våras. (Av samma mamma som idag.)

Men nu ser dem ut som, och jag citerar: de är tvättade med mjölk!

"Till våren ska jag göra ett bättre jobb. Jag ska ta med ett rakblad och få bort färgfläckarna ni har. Och sen ska jag ta med egen skrapa. Den här är nåt billigt skit, den lämnar en rand efter sig."

Jag tycker det blev bra, iallafall...(Hon fick två blommor som tack.)

Nu ska jag fundera över vilka gardiner vi ska ha i köket.

I vardagsrummet får det vara gardinfritt ett tag, tills barnen inte leker Tarzan längre. (Slutar de någonsin??)

Det är därför det är fritt fram för andra fönstertittare att glo in till oss.

Man känner sig väldigt naken när man går i köket...Jag blir förvånad när jag ser min spegelbild i fönstret och ser att jag faktiskt har kläder på mig.


Jag har en liten åkomma, som är ganska besvärlig.

Jag älskar vackra tyger och fina färger, gärna 50, 60 och 70-talsgardiner.

Men - jag gillar inte att ha gardiner. Jag vill ha stora fönster så att jag kan se ut och få in lite ljus. Persienner är en styggelse. Det är bara bra ibland.

Som när solen vräker in i vardagsrummet och man har gäster på besök.

De kan se varenda lilla dammkorn och varenda lilla prick på fönstren.

"Usch, vad ljust, jag drar ner." säger man lite snabbt och oskyldigt då...

I min förra lägenhet hade jag bara gardiner i sovrummet. I resten av lägenheten, kök och vardagsrum, fick det vara fritt inflöde av ljuset.

När jag bodde hemma, så kom grannen över och sa följande till min mor;

"Jo, jag har sett att ni inte har gardiner i ena rummet. Ni kan få ett par av mig, om ni inte har."   Och detta är dagsens sanning! Lika sant som att Obama verkligen blev president!


Jag har fulla skåp med vackra tyger och gardiner. Men du som har följt denna blogg, minns kanske att jag inte kan sy. Och då menar jag INTE!!

Jag gav nyligen bort ett jättevackert tyg av äkta sammet, till min syster.

En vacker brun färg, ganska stor bit, men precis för liten för att kunna göra nåt annat än en väst eller några kuddar eller en mindre duk.

Och hon kan verkligen tjata och övertala mig.( Ja, hon är storasyster... hon har övat ett helt liv på att övertala mig till saker. Typ öppna alla chokladjulkalenderluckorna redan den femte december...)

Men jag tänkte, vad f-n, det här tyget kommer ligga här i skåpet i evigheter. Jag kommer aldrig våga klippa i det, rädd för att göra fel. Gör jag kuddöverdrag så skulle jag ha gjort en duk. Gör jag en duk så skulle jag gjort en finklänning till lillstrumpan osv.

Men syrran har inga såna hinder. Hon klipper till. Kanske hon ångrar sig men då är det bara att tjata till sig nåt annat tyg. (Jag kan skriva så här eftersom hon inte vet att jag bloggar, hihihi!)

Om sanningen ska fram, så fick hon tyget som tack för hjälpen en gång.

Bättre en sönderklippt tygbit hos syrran än en stuv i skåpet.


Hyvää yötä gott folk!



 
 
Ingen bild

storasyster

28 november 2008 22:12

Perkele! Akta dig så ja inte börjar med en egen blogg som ska heta "Allt om min syster". Jo jag har hela förrådet med övertalade "sönderklippta" tyger... min grej liksom..
Ang. fönster utan gardiner; fråga mamma om vems fönster det var, jo nämligen mitt!!!
/kram bigsis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Synöve alias Syltan - 1 mars 2012 14:32

  JAG HAR STARTAT EN NY BLOGG!   GÅ IN PÅ FÖLJANDE LÄNK ISTÄLLET, DET ÄR DET VÄRT - JAG LOVAR!   http://allaroundphotosbydufva.blogg.se     DEN SKA HANDLA MYCKER MER OM MITT FOTOGRAFERANDE OCH VISA NYA BILDER MER KONTINUERLIGT. BLAN...

Av Synöve alias Syltan - 30 november 2011 13:25

  Nä nu måste jag skriva av mig lite!! Varje år har en del av Dalarna en fototävling till Miljöalmanackan som delas ut gratis till alla hushåll i det området. Det är andra året jag skickar in 12 bilder (maxantal) och i år var temat "färgsprakan...

Av Synöve alias Syltan - 2 november 2011 10:52

Den bästa platsen att skryta på - sin egen blogg!   Två av mina bilder (tema höst) har blivit publicerade i Lokaltidningen Mitt i. En bild (tema skyltar) har blivit publicerad i tidningen Transportarbetaren. Två bilder kommer att finnas med i...

Av Synöve alias Syltan - 15 oktober 2011 17:41

Igår kväll vid 18-19 tiden så for jag iväg med bilen ut på landet (spenaten, tjottahejti, far far away, ja ni hajar). Tänkte jag skulle fota både vacker solnedgång och lite fullmåne (måne på dekis, den var full i onsdags). Gick väl ganska bra, fa...

Av Synöve alias Syltan - 13 oktober 2011 09:59

Idag har min röst lagt av, så jag behöver inte svara i telefon på jobbet. Vilket är mitt jobb annars, alltså. Idag får jag besvara mailen istället. Kan inte säga att de strömmar in just nu ... Så tråååkigt då!      Igår tittade vi hela fami...

Presentation


SYLTANS EGEN BLOGG HAR ÅTERUPPSTÅTT!

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards