Direktlänk till inlägg 2 november 2008

DOCKOR, BOXER OCH LIEMANNEN!

Av Synöve alias Syltan - 2 november 2008 22:22


Jag lekte med dockor ända till sommaren innan jag skulle börja sjuan.

Visserligen Barbie, but anyway!

(Året efter så bet vår boxer Barbie. Ena tutten blev punkterad och halsen blev så lång, så lång. Påminde om de där kvinnorna med många halsringar någonstans i Afrika. Fast utan halsringar... )

Om jag blev arg på hundrackarn? Jag grät! För han hade även fått tag på min nalle Nallen. Min följeslagare sedan ett års ålder. Den jag inte kunde somna utan. Tills den dagen jag glömde Nalle hemma och vi åkte till landet över helgen. Jag somnade som en stock! Det var nästan pinsamt... Här hade jag inbillat mig att jag inte kunde sova utan Nalle och vad händer?! Tänk alla de gånger pappa fick vända bilen. Bergis helt i onödan. Iallafall så grät jag som ett spädbarn när jag såg den sargade Nalle ligga på golvet en dag när jag kom hem från skolan. Och ni som vet hur en boxer är funtad, kan ju säkert se framför er hela scenen: Ledsen tonåring som tar upp Nalle till famnen, synar alla sömmar och räknar ögon, öron och annat som sticker ut.

Runt denna ledsna tonåring skuttar, hoppar och tjoar den gladaste dj-a boxern i Universum! "Se vad jag har varit duktig! Se vad jag hittade i garderoben (som du - lillmatte - glömde stänga!)! Ge mig den, ge mig den! Bita, bita, bita! Skaka, skaka, skaka!!

Hunden lever inte längre, men det gör Nalle!

(Nej, missförstå mig inte! Herregud, vad tror du om mig?  Men det är en helt annan historia. Men det jag kan säga är boxern fick vi avliva flera år senare. Så han kopplade aldrig ihop det med Nalle-händelsen. Visserligen hade han gott minne men han var inte så smart. Salig i åminnelse.)


Undrar om det är en koppling mellan; leka med dockor i sjuan och kyssa första pojken i nian. (alltså 9:an, inte nian som i "ansikte", även om det är där man brukar kyssa pojkar. På munnen alltså, inte på andra hemska ställen. Det var ju inte ens något alternativ som existerade i min sinnesvärld. Dåförtiden...) Själva kopplingen är att båda sakerna skedde sent.(För åldern, inte klockslaget. Jag var tvungen att vara hemma kl. 21.00 tills jag gick i gymnasiet nån gång. Dj-a pappa! )

Nåväl, när jag började klass sju, så fick jag nya kompisar, för de gamla hade tagit slut. Vi flyttade alltså. Så det var bara att lägga dockor o nallar i skåpet och plocka fram... cykeln! Otippat, va!  De flesta bodde utspritt över ett stort område och vi hade precis sålt bilen. Och eftersom jag var paniskt mörkrädd, så var det bara att pinna på. När det var höst och kallt i luften, kom jag alltid hem med ont i halsen. Jag cyklade alltid som om jag var jagad av självaste liemannen. För på den tiden så var föräldrar inte så engagerade som idag. Det minns ni väl, ni andra stenåldersmänniskor. Så Far tittade på TV och kollade klockan, beredd till attack ifall visaren skulle passera 21.00 innan dörren öppnades av en flåsandes och svettandes (och framför allt en halvt panikslagen) unge. Mor stod i köket och låtsades som om det regnade. Ingen ville veta ifall man hade haft roligt. Men jag är inte den som är den! Jag babblade på om allt vi gjort, vad vi sagt, om någon hade varit dum (kille alltså) och vad vi skulle göra imorgon. Sen var det godnatt!

Jag gick och lade mig med andra ord. Och det ska jag göra nu oxå!

Förlåt om jag skrev för långt för din smak... Men jag kom in i ett stim!

Fridens liljor!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Synöve alias Syltan - 1 mars 2012 14:32

  JAG HAR STARTAT EN NY BLOGG!   GÅ IN PÅ FÖLJANDE LÄNK ISTÄLLET, DET ÄR DET VÄRT - JAG LOVAR!   http://allaroundphotosbydufva.blogg.se     DEN SKA HANDLA MYCKER MER OM MITT FOTOGRAFERANDE OCH VISA NYA BILDER MER KONTINUERLIGT. BLAN...

Av Synöve alias Syltan - 30 november 2011 13:25

  Nä nu måste jag skriva av mig lite!! Varje år har en del av Dalarna en fototävling till Miljöalmanackan som delas ut gratis till alla hushåll i det området. Det är andra året jag skickar in 12 bilder (maxantal) och i år var temat "färgsprakan...

Av Synöve alias Syltan - 2 november 2011 10:52

Den bästa platsen att skryta på - sin egen blogg!   Två av mina bilder (tema höst) har blivit publicerade i Lokaltidningen Mitt i. En bild (tema skyltar) har blivit publicerad i tidningen Transportarbetaren. Två bilder kommer att finnas med i...

Av Synöve alias Syltan - 15 oktober 2011 17:41

Igår kväll vid 18-19 tiden så for jag iväg med bilen ut på landet (spenaten, tjottahejti, far far away, ja ni hajar). Tänkte jag skulle fota både vacker solnedgång och lite fullmåne (måne på dekis, den var full i onsdags). Gick väl ganska bra, fa...

Av Synöve alias Syltan - 13 oktober 2011 09:59

Idag har min röst lagt av, så jag behöver inte svara i telefon på jobbet. Vilket är mitt jobb annars, alltså. Idag får jag besvara mailen istället. Kan inte säga att de strömmar in just nu ... Så tråååkigt då!      Igår tittade vi hela fami...

Presentation


SYLTANS EGEN BLOGG HAR ÅTERUPPSTÅTT!

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards