Direktlänk till inlägg 27 oktober 2008

PROSIT...

Av Synöve alias Syltan - 27 oktober 2008 15:09


Ingen förkylning i världen kunde stoppa mig igår! (ja, kanske influensa då, men räknas den till arten "förkylning"?)

Jag hade iaf bara ont i halsen.

Jag och min artonåriga grabb gick på museum. Två stycken.

Men först fick jag vänta på honom i dryga timmen. Men vad gjorde det?

Jag satt så skönt på café "Sturekatten" och hade en god kopp the och en karlsbaderbulle. Men det bästa var att jag fick läsa dagens Dagens Nyheter - i fred! Så vad gjorde det att han var lite sen?  När han dök upp, så tog vi en fika! (nej, inte en bulle till, utan en god ost/skinkmacka. Så det så!)

Sen knatade vi bort över Nybroplan och Nybrokajen mot Nationalmuseét.

Det var ett härligt duggregn i den milda luften. Väldigt mycket folk ute, fortfarande mycket turister. Men så är det ju oxå höstlöv...lov menar jag.

Väl inne på museét så var det ännu mera folk. Vi fick inte tag på något ledig skåp, utan hängde upp jackorna på en galge.

När vi sen skulle passera spärren till själva utställningarna, så blev jag stoppad av vakten.

"Du får inte ta in din stora väska", sa hon. (nej, det var ingen resväska, utan en helt vanlig axelremsväska av ordinär modell)

Jag blev lite putt, det fanns ju liksom inga skåp lediga.

 Men hon var proffsig. Ignorerade mig totalt. Inget tjafs, här inte. ( jag menar det, jag är inte spydig just nu!)

Helt plötsligt viskar min son i mitt öra: "Kolla in henne! Hennes väska är ju mycket större än din!"  (Typ gigantisk i jämförelse!)

Och då händer något pinsamt... Jag, inte min son, utan jag skvallrar till vakten! "Men hon då, hon har kommit in med sin stora väska", gnäller jag och pekar!  Just precis; pekar!!

Vakten sa " det har jag missat" och springer efter henne!

Tur för mig så såg tjejen med den gigantiska väskan aldrig att hon blev angiven.  Sonen och jag skyndar oss till skåpen för att jaga någon som kanske är på väg hem. Vi hade tur! Framför ögonen på tjejen med den gigantiska väskan, så får vi ett skåp.

Utställningen då? Jo, den var bra, men det var mycket folk och varmt.

(tänk på att jag bor på en plats där det inte bor så mycket folk, jag är inte van med trängsel)

Sen tog vi buss 47 till Liljevalchs och tittade på "den stora färgskrällen" med målningar av Sigrid Hjerten, Isaac Grunewald och Leander Engström.

Helt underbara målningar! I promise! Gå genast och titta själva!

Tyvärr fick man inte fota, annars hade jag kunnat lägga in några bilder, till er som inte bor speciellt nära huvudstaden.

Sen blev det kinamat.

Vi skildes åt, min son och jag, med dagens visdomsord (från mig förstås);

"Man ska inte göra så där som jag gjorde därborta. Skvallra, alltså. Det var fult gjort... "  Han flinade bara till svar.

Men jag undrar fortfarande; vafför inte stora väskor? Tror de att jag tänker stjäla en stor tavla eller att jag har en bömb i väskan?

Vad tror ni?


Tjipp!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Synöve alias Syltan - 1 mars 2012 14:32

  JAG HAR STARTAT EN NY BLOGG!   GÅ IN PÅ FÖLJANDE LÄNK ISTÄLLET, DET ÄR DET VÄRT - JAG LOVAR!   http://allaroundphotosbydufva.blogg.se     DEN SKA HANDLA MYCKER MER OM MITT FOTOGRAFERANDE OCH VISA NYA BILDER MER KONTINUERLIGT. BLAN...

Av Synöve alias Syltan - 30 november 2011 13:25

  Nä nu måste jag skriva av mig lite!! Varje år har en del av Dalarna en fototävling till Miljöalmanackan som delas ut gratis till alla hushåll i det området. Det är andra året jag skickar in 12 bilder (maxantal) och i år var temat "färgsprakan...

Av Synöve alias Syltan - 2 november 2011 10:52

Den bästa platsen att skryta på - sin egen blogg!   Två av mina bilder (tema höst) har blivit publicerade i Lokaltidningen Mitt i. En bild (tema skyltar) har blivit publicerad i tidningen Transportarbetaren. Två bilder kommer att finnas med i...

Av Synöve alias Syltan - 15 oktober 2011 17:41

Igår kväll vid 18-19 tiden så for jag iväg med bilen ut på landet (spenaten, tjottahejti, far far away, ja ni hajar). Tänkte jag skulle fota både vacker solnedgång och lite fullmåne (måne på dekis, den var full i onsdags). Gick väl ganska bra, fa...

Av Synöve alias Syltan - 13 oktober 2011 09:59

Idag har min röst lagt av, så jag behöver inte svara i telefon på jobbet. Vilket är mitt jobb annars, alltså. Idag får jag besvara mailen istället. Kan inte säga att de strömmar in just nu ... Så tråååkigt då!      Igår tittade vi hela fami...

Presentation


SYLTANS EGEN BLOGG HAR ÅTERUPPSTÅTT!

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards