Direktlänk till inlägg 20 oktober 2008

Det bidde en tummetott...

Av Synöve alias Syltan - 20 oktober 2008 15:32


...som slutet är på en klassiker. Bergis från sextiotalet. Kanske tidigare.

Mannen lämnade in ett plagg, minns ej vad, och skräddaren ändrade och ändrade. Till slut bidde det bara en tummetott. (Den är roligare i verkligheten, jag lovar).

Det jag ville säga är så där blir det oxå när jag ska sy något. (Hur kan jag minnas det? Det måste ju iaf vara årtionden jag ens försökte!)

Jag hade syslöjd i åttan. Jag lyckades sy en kjol. WOW!!

Det var en väldigt vid kjol, eftersom det rådde 50-talsfeber i landet.

Så jag sydde en 50-talskjol, med 70-talstyg... (eh - wow liksom).

Jag sydde och jag sprättade. Jag sydde och jag sprättade. Och sprättade.

Lägg till gånger 1000!

Det var bara att konstatera att 50-talsmodet inte var speciellt aktuellt när jag var klar... (Story of my life!)

Vi fick inga betyg i åttan, och tur var väl det.

Till nian valde jag åter träslöjd.


Jag kan sy i knappar och jag kan spänna fast tyg på stolsitsen. För då använder man en häftpistol. (Nej, för tusan, inte när man syr i knapparna! Kan ni ingenting, eller? Då använder man nål och tråd, vetja. Men visst, jag håller med; häftpistol är lite mer macho!)

Och nej; jag kan inte ens lägga upp ett par byxor. Det blir bara ett par himla korta shorts. Fast varför ska man kräva det av mig? För att jag är tjej, eller!?! Så bli inte så förvånad. (Jo, erkänn, lite förvånad blev du allt. "det är ju jättelätt ju!" Släng dig i väggen!)

Jag och tyger - vi är inte sams, helt enkelt.

Ni skulle bara se mina "ihopvikta" lakan och örngott...

Det blir ju inte snyggare heller, när man inte använder en mangel.

Det enda som blir snyggt, är vanliga, normalstora handdukar.

PÅ TAL OM HÄFTPISTOL!! Nu minns jag vad jag gjorde förr i tiden!

Jag häftade upp brallorna längst ner!  Och häftade fast detaljer på skorna som gått av. Himla innovativt, tycker jag! (Ja, jag var tonåring då.)


"Sy och tyg"-generna har helt enkelt hoppat över mig.

Och endast mig av alla kvinnor på mammas sida av släkt(fan)skapet.

(Vaddå, jag bitter?)

Jag rabblar på: mormor, moster, moster, mamma, syster, 4 kusiner o deras döttrar (fem st). Det skulle vara intressant att ta reda på hur många av mammas sextio (!) kusiner som har ärvt sy-genen.

Fast det känns som överkursernas överkurs just nu!

Finns roligare saker att ta reda på just nu.

T ex, vad f-n blir det till middag?? 

Sa jag roligare?  Hm, jag ändrar det till  -  PANIIIK!


Tjipp!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Synöve alias Syltan - 1 mars 2012 14:32

  JAG HAR STARTAT EN NY BLOGG!   GÅ IN PÅ FÖLJANDE LÄNK ISTÄLLET, DET ÄR DET VÄRT - JAG LOVAR!   http://allaroundphotosbydufva.blogg.se     DEN SKA HANDLA MYCKER MER OM MITT FOTOGRAFERANDE OCH VISA NYA BILDER MER KONTINUERLIGT. BLAN...

Av Synöve alias Syltan - 30 november 2011 13:25

  Nä nu måste jag skriva av mig lite!! Varje år har en del av Dalarna en fototävling till Miljöalmanackan som delas ut gratis till alla hushåll i det området. Det är andra året jag skickar in 12 bilder (maxantal) och i år var temat "färgsprakan...

Av Synöve alias Syltan - 2 november 2011 10:52

Den bästa platsen att skryta på - sin egen blogg!   Två av mina bilder (tema höst) har blivit publicerade i Lokaltidningen Mitt i. En bild (tema skyltar) har blivit publicerad i tidningen Transportarbetaren. Två bilder kommer att finnas med i...

Av Synöve alias Syltan - 15 oktober 2011 17:41

Igår kväll vid 18-19 tiden så for jag iväg med bilen ut på landet (spenaten, tjottahejti, far far away, ja ni hajar). Tänkte jag skulle fota både vacker solnedgång och lite fullmåne (måne på dekis, den var full i onsdags). Gick väl ganska bra, fa...

Av Synöve alias Syltan - 13 oktober 2011 09:59

Idag har min röst lagt av, så jag behöver inte svara i telefon på jobbet. Vilket är mitt jobb annars, alltså. Idag får jag besvara mailen istället. Kan inte säga att de strömmar in just nu ... Så tråååkigt då!      Igår tittade vi hela fami...

Presentation


SYLTANS EGEN BLOGG HAR ÅTERUPPSTÅTT!

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards