Direktlänk till inlägg 20 oktober 2008

Oj, vilken natt!

Av Synöve alias Syltan - 20 oktober 2008 10:42


Det började så bra. Båda barnen somnade vid 20-tiden.

Med tanke på att lillstrumpan har somnat runt 21.30 de senaste veckorna...

Men säg den glädjen som varar! Alla planer på att göra äppelkräm, kolla "Parlamentet", blogga liten stund, måla och framför allt kramas, ja allt bara försvann runt kl. 20.25 Lillkillen skrek hysteriskt!

Det var bara att ta upp honom. Vi kom aldrig fram till var felet låg, men han blev lite gladare. Vi kollade på "Parlamentet" tillsammans. Han verkade gilla han som satt längst till höger...

När det var dags för honom att lägga sig igen, så började allt om.

Han skrek hysteriskt, med följd att lillstrumpan oxå vaknade.

(Hur gör andra tvillingföräldrar? Sover barnen i varsitt rum, eller??)

Så det var bara att släcka alla lampor, ta fram frukostbröd och bära in Dahliaknölarna (ifall det blev frost under natten), och snabbt säga "godnatt" till varandra (vi vuxna i familjen, alltså).

Sedan upprepades den hysteriska gråten kl 02.30, kl 05.00 och ett mindre pipande vid 06.30-tiden Mellan dessa klockslag så pep (läs:brandsiren) lillstrumpan från sitt håll. Men som ett under sov dem till slut till kl. 8.30

Det "roliga" var sms:et jag fick av sambon i morse; Sovit gott? Jag hörde inget efter det vi lagt oss... Somnade han?


Han fick telnr till öronläkaren som kan skölja bort vaxproppen!
(Visst, vi har separata sovrum, men ändå!)


Nu på morgonkvisten (nåja, förmiddagen) har jag istället gjort äppelkrämen. Känner mig skitaduktig!  Jag har alltid varit så dålig på att ta hand om naturens resurser. Alltså bär och frukter! Äppelpaj brukar jag förstås göra.

Men resten får min mamma stå för... Nuförtiden är det ännu bättre, för mina svärföräldrar är oxå ena hejare på att sylta, safta och kräma.

I princip har jag aldrigt köpt butikens lingonsylt. Det är bara att ringa mamma när det är slut.

Och det är bara att ringa mamma när jag behöver få mina kläder lagade.

Eller ska ha kalas och behöver bullar och kakor.

Eller när fönstren behöver putsas.

(När min son var typ tio år, frågade han mig om inte jag tyckte det var pinsamt att mormor kom hem och tvättade mina fönster.  Jag sa att mormor älskar att tvätta fönster!)

Och visst låter det som om jag är 20 år och precis har flyttat hemifrån och inte klarar mig själv riktigt!

Men vad ska man göra? Mamma tjatar och tjatar; säg till om du behöver hjälp, lingonsylt, whatever...

Mina barn kommer ju inte kunna ringa mig och få allt detta serverat! De kommer ju inte ens kunna låna pengar av mig... Fast visst, nu kan jag ju göra äppelkräm. Det kan då få!

Men den stora frågan är: vad ska jag ta mig till när min mamma inte finns längre??  Vem ska laga mina kläder? Vem ska baka finska julbakelser? Vem ska tvätta mina mattor, fönster, fläckiga kläder? Vem ska baka bullar till ett helt kompani? Vem ska göra sylten?

(Trots mitt smeknamn har jag inte ens försökt göra sylt nångång)

Men om sanningen ska fram ( och det ska den  - ibland iaf) så kan jag faktiskt baka! Gissa vem som har lärt mig?

 Men vem har tid med det nuförtiden?  Jag får nog vänta tills twinsen kan vara med och baka.  Det är ju bara att ringa mamma, så kan hon komma och städa efter dem!!

( Fast som ni ser på bilden - hon är inte perfekt! Den gamla fina tallriken gick i "bisen tutar" när hon matade lillstrumpan en dag. " Har ni inga plasttallrikar?"       Jo, men då är det väl ingen match!)




 
 
Ingen bild

Libby

20 oktober 2008 12:38

Såg din kommentar på min blogg. Haha, ja, du är ju mitt uppe i smeten. Äppelkräm = fem plus!!!
Och dessa mammor, vilka kunskaper de besitter.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Synöve alias Syltan - 1 mars 2012 14:32

  JAG HAR STARTAT EN NY BLOGG!   GÅ IN PÅ FÖLJANDE LÄNK ISTÄLLET, DET ÄR DET VÄRT - JAG LOVAR!   http://allaroundphotosbydufva.blogg.se     DEN SKA HANDLA MYCKER MER OM MITT FOTOGRAFERANDE OCH VISA NYA BILDER MER KONTINUERLIGT. BLAN...

Av Synöve alias Syltan - 30 november 2011 13:25

  Nä nu måste jag skriva av mig lite!! Varje år har en del av Dalarna en fototävling till Miljöalmanackan som delas ut gratis till alla hushåll i det området. Det är andra året jag skickar in 12 bilder (maxantal) och i år var temat "färgsprakan...

Av Synöve alias Syltan - 2 november 2011 10:52

Den bästa platsen att skryta på - sin egen blogg!   Två av mina bilder (tema höst) har blivit publicerade i Lokaltidningen Mitt i. En bild (tema skyltar) har blivit publicerad i tidningen Transportarbetaren. Två bilder kommer att finnas med i...

Av Synöve alias Syltan - 15 oktober 2011 17:41

Igår kväll vid 18-19 tiden så for jag iväg med bilen ut på landet (spenaten, tjottahejti, far far away, ja ni hajar). Tänkte jag skulle fota både vacker solnedgång och lite fullmåne (måne på dekis, den var full i onsdags). Gick väl ganska bra, fa...

Av Synöve alias Syltan - 13 oktober 2011 09:59

Idag har min röst lagt av, så jag behöver inte svara i telefon på jobbet. Vilket är mitt jobb annars, alltså. Idag får jag besvara mailen istället. Kan inte säga att de strömmar in just nu ... Så tråååkigt då!      Igår tittade vi hela fami...

Presentation


SYLTANS EGEN BLOGG HAR ÅTERUPPSTÅTT!

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards