Direktlänk till inlägg 17 oktober 2008

Grammatik och annat bra!

Av Synöve alias Syltan - 17 oktober 2008 10:07


Åh, vad nära det var i går att jag berättade allt för min sambo!

Men jag besinnade mig i sista stund. Puh!

"Allt", tänker ni kanske?

Det enda jag menar med "allt" just nu är själva bloggandet!


Jag har läst det jag har skrivit på bloggen (flera gånger om igen) och ser till min häpnad (kaxapa!) att jag skriver lite otydligt ibland. En mening som hänger ihop med en annan, kommer lite på fel ställe. Och då blir betydelsen nåt annat... Det är bergis de där himla parentesernas fel!

Hjärnan hänger inte alltid med när fingrarna dansar över tangentbordet.

(visst, jag skriver ganska fort och med fingrarna i rätt position... (eftersom det är min blogg så behöver jag inte vara blygsam!)  Jag är så gammal att jag har haft "maskinskrivning" i skolan. Jag har även haft "stenografi". Är den utdöd? Själv kan jag bara skriva mitt namn på stenografiska...)

Jag blir lite nojjig om det är så att folk missuppfattar mitt skrivna ord.

Att jag måste stava rätt och gärna kommatera på rätt ställe är oxå som ett ok på mina späda (hm, hm) axlar.

Den värsta farsoten av alla är just nu - SÄRSKRIVNING!! 

En styggelse! Fast ibland blir det ju roligt förstås.Men ibland totalt oläsligt och obegripligt. Men efter som ni är så upp märk samma så har ni redan märkt att den far soten har inte drabbat mig!

Född på stenåldern? Jajamensan! And proud!


Jag skrev ett sms till min artonåring härom veckan:

Lite sen!   (jag satt på tåget för att möta honom i stan)

Fick till svar: Är du?  ( han satt på ett annat tåg på väg till stan för att möta mig, om du kommer ihåg.)

Jag fattade noll! Var han spydig, typ; du är ju alltid sen, vem är förvånad?

Så när vi träffades öga mot öga, så undrade jag vad han menade.

"Är du spydig mot din mor, ungdjävel?"  Kunde jag ha sagt alltså, men han är ju så söööt! Änglaansikte, precis som sin mor...

Hans förklaring: du kanske trodde att jag var sen.

Min förklaring; då hadejag väl inte skrivit dit ett utropstecken, utan ett frågotecken. Är du bekant med dessa ord? Har du gått 9-årig grundskola och fått höga betyg i  - svenska? (På mintid hade man fan inte fått en femma om man inte kan alla dessa små tecken som ska underlätta att läsa de skrivna orden, eller hur, ni andra stenåldersmedborgare!!?)

Sedan hade vi en fin diskussion om chattandets ädla konst.

Vi var nog inte helt överens om nyttan och nyttjandet av tecken.

Men räksmörgåsen var god! ( Åh, underbara fiket "Vetekatten"! Gå dit om du inta har varit där redan. Det är en order! Finns på Kungsgatan i huvudstaden. Bäst är - allt!)



Ikväll blir det pizza!

Ciao!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Synöve alias Syltan - 1 mars 2012 14:32

  JAG HAR STARTAT EN NY BLOGG!   GÅ IN PÅ FÖLJANDE LÄNK ISTÄLLET, DET ÄR DET VÄRT - JAG LOVAR!   http://allaroundphotosbydufva.blogg.se     DEN SKA HANDLA MYCKER MER OM MITT FOTOGRAFERANDE OCH VISA NYA BILDER MER KONTINUERLIGT. BLAN...

Av Synöve alias Syltan - 30 november 2011 13:25

  Nä nu måste jag skriva av mig lite!! Varje år har en del av Dalarna en fototävling till Miljöalmanackan som delas ut gratis till alla hushåll i det området. Det är andra året jag skickar in 12 bilder (maxantal) och i år var temat "färgsprakan...

Av Synöve alias Syltan - 2 november 2011 10:52

Den bästa platsen att skryta på - sin egen blogg!   Två av mina bilder (tema höst) har blivit publicerade i Lokaltidningen Mitt i. En bild (tema skyltar) har blivit publicerad i tidningen Transportarbetaren. Två bilder kommer att finnas med i...

Av Synöve alias Syltan - 15 oktober 2011 17:41

Igår kväll vid 18-19 tiden så for jag iväg med bilen ut på landet (spenaten, tjottahejti, far far away, ja ni hajar). Tänkte jag skulle fota både vacker solnedgång och lite fullmåne (måne på dekis, den var full i onsdags). Gick väl ganska bra, fa...

Av Synöve alias Syltan - 13 oktober 2011 09:59

Idag har min röst lagt av, så jag behöver inte svara i telefon på jobbet. Vilket är mitt jobb annars, alltså. Idag får jag besvara mailen istället. Kan inte säga att de strömmar in just nu ... Så tråååkigt då!      Igår tittade vi hela fami...

Presentation


SYLTANS EGEN BLOGG HAR ÅTERUPPSTÅTT!

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards